Feest in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van marjonhans - WaarBenJij.nu Feest in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van marjonhans - WaarBenJij.nu

Feest in Sydney

Door: marjonhans

28 Januari 2012 | Australië, Sydney

Vanuit de Grampians zijn we naar Geelong gegaan, op bezoek bij Bryan & Yvonne. Geelong is een aardige stadje (ruim 200.000 inwoners) aan het water. Bryan en Yvonne hebben ons meegenomen naar Sorrento. Een plaatsje wat druk is tijdens de zomer, mooie ligging aan het water met veel restaurants en toeristenwinkels. Hiervoor moesten we met de boot een grote baai oversteken. Ook de rondrit rondom de baai was mooi.

Na Geelong zijn we naar de andere kant van Melbourne gegaan, in de buurt van Yarram. Daar hebben we 4 dagen een huisje gehad op een boerderij in de middle of nowhere. Hier waren we beland omdat veel accommodatie nog vol is, zo kom je nog eens ergens. De boerderij in de heuvels was leuk om te zijn. De kippen liepen er vrij rond en werden 's avonds in hun hokken gedreven door 2 honden. Vanuit Yarram zijn we naar twee nationale parken gegaan (Tarra Bulga en Wilsons Promentory). Het eerste park is niet zo bekend maar was mooi door de enorme varens die er groeien. De tocht hiernaar toe was leuk, anderhalf uur rijden door de heuvels op onverharde wegen zonder dat je precies weet waar bent en zonder dat je iemand tegenkomt. Wilsons Promentory is een bij Australiërs bekend park, in de zomer zijn er wachtlijsten om te mogen kamperen. Het park ligt op een schiereiland, heeft bergen en bossen. Tijdens de wandeling zagen we twee pinguïns op een rots zitten. Ook hier waren veel wandelroutes dicht vanwege een storm en overstroming die er in maart 2011 is geweest. Het blijft een land van uitersten, het ene jaar is het droog en het andere jaar stroomt alles over. Ook nu zijn er weer overstromingen in de buurt waar we gestart zijn, minder erg dan vorig jaar maar het ziet er toch weer indrukwekkend uit. Tijdens een van de wandelingen die we deden werden we opgeschrikt door een enorme plof vlak langs het pad. Vervolgens zagen we een kangoeroe die zich snel uit de voeten maakte. Je schrikt wel als het beest op twee meter afstand uit de bosjes springt er ervandoor rent. Minder tam dus dan in de Grampians waar we eerder waren. Verderop kwamen we nog een wallieby tegen. Dat is een soort kleine kangoeroe maar toch weer net anders. Ook zijn we nog naar 90 mile beach geweest, wat een strand! Zo ver je kijken kunt strand en zee zonder een strandtent of wat dan ook.

Op 24 januari zijn we van Melbourne naar Sydney gevlogen. Vliegen is hier net als de bus nemen, je checkt je bagage zelf in en ze hoeven nog niet eens een paspoort te zien. In anderhalf uur vlieg je bijna 1000 km naar Sydney. In Sydney is het deze week 3x feest. De hele week vieren ze Chinees nieuwjaar, Hans wordt 40 jaar en op 26 januari is het Australia day. De eerste avond zijn we bij een Chinees restaurant gaan eten. Er wonen ontzettend veel Aziaten in Sydney, Chinatown is erg groot met alle soorten Aziatisch eten. Onze Hong Kong tofu fobie is inmiddels bijna verholpen dus een Chinees restaurant kon inmiddels weer. Weinig verschil met Hong Kong, open van 10 in de ochtend tot 2 uur 's nachts. Wel leuk is dat de Chinese ober ook gewoon no-worries zegt, prima geïntegreerd dus. Vier dagen city laten zich wat lastig omschrijven. We hebben gewoon de gebruikelijke dingen gedaan: Darling Harbour, The Rocks, Harbour Bridge, Opera House, Botanic Gardens, met de boot naar Manly beach, wat musea en naar de kroeg (veel Happy Hours). Australia day was leuk, overal optredens, kraampjes, en als slot een gigantisch vuurwerk. De mensen zijn trots op hun land zonder nationalistisch te zijn. Ze noemen hun land dan ook the lucky country. Sydney was erg leuk om te zijn en een prima afsluiting van onze reis door Australië! Samengevat vonden we Australië fantastisch. Enige nadeel is dat het zo groot is. We zullen dan ook zeker nog ooit teruggaan om het restant te gaan bekijken.

Zondag vliegen we naar Nieuw Zeeland waar we een maand zullen zijn. We starten in Christchurch. Ons volgende verslag zal geschreven zijn met het maximale tijdsverschil van 12 uur.

• 30 Januari 2012 - 15:22

Sanjay Binesari:

Leuk verslag. Nog gefelicteerd met je verjaardag! Eindelijk staat PSV aan kop. Hopelijk tot en met het einde van dit voetbal seizoen. Geniet van je sabbatical. Groet, Sanjay