Een rustig begin - Reisverslag uit Goolwa, Australië van marjonhans - WaarBenJij.nu Een rustig begin - Reisverslag uit Goolwa, Australië van marjonhans - WaarBenJij.nu

Een rustig begin

12 Januari 2019 | Australië, Goolwa

Het jaar is warm begonnen met 35 graden in Port Augusta. Voor de rest was het een extreem rustig begin want in Port Augusta was helemaal geen vuurwerk voor oud en nieuw. Na Port Augusta hebben we drie dagen geboekt in Flinders Ranges. Een Nationaal Park circa 180km ten noorden van Port Augusta, dus nog even de outback in. Onderweg karakteristieke plaatsjes zoals Quorn en Hawker die geregeld het decor zijn bij filmopnames met de outback als thema. In Flinders Ranges zitten we in een huisje op Rawnsley Park Station. Een schapenboerderij die zich sinds enkele jaren ook op toerisme richt. Maar nog steeds ook veel schapen. Dus als je in het keukentje staat af te wassen, wandelt er regelmatig een schaap langs het keukenraam. En natuurlijk hopt er ook weer af en toe een kangoeroe langs. Die zaten hier heel veel. Ons eerdere plan om misschien een paar dagen naar kangaroo island te gaan, hebben we al laten varen. Deze eerste dagen in het nieuwe jaar loopt de temperatuur op tot 45 graden, een record voor South Australia. Het waaide er ook nog flink bij dus men was bang voor bosbranden. Er was daarom een total fire ban en op het journaal een brandweerman die verder de briljant tip gaf om kinderen en dieren niet in de auto te laten zitten nu het zo warm was. In Flinders Ranges willen we gaan wandelen maar we hadden al geboekt voordat deze extreme heat waarschuwing gold. En wat moet je als het weer te warm is om buiten te zitten. De hele dag binnen met de airco aan? Nee, onder het motto wandelen is nog leuker bij meer dan 35 graden hebben we een wandeling gemaakt naar Wilpena Pound. De wekker om 7 uur om de wandeling enigszins acceptabel te houden. Een eenvoudige wandeling met een mooi uitzicht. Daarna door het park gereden, mooie uitzichten en karakteristieke outback huizen. De dag erna bij temperaturen rond de 45 graden een vroege korte wandeling die we om 10 uur hebben afgerond. Daarna siësta en lezen. De volgende ochtend was de temperatuur gezakt naar 18 graden. Wij reisden weer verder, via Hawker waar we de Australische variant van panorama Mesdag bezochten. Jeff Morgan heeft twee panorama’s van de Flinders Ranges geschilderd. De tweede na zijn bezoek aan panorama Mesdag in Den Haag en je kon duidelijk zien dat hij daardoor geïnspireerd was.

De volgende stop was de Riesling wijnstreek Clare Valley met een acceptabele 30 graden. Dus even bijkomen met een goed glas wijn. Bij één van de wijnproeverijen kregen we een dessertwijn te proeven die queen Elizabeth bij het diner voor haar 80e verjaardag had geschonken en een riesling die Brad Pitt had toen hij 40 werd. Van die laatste hebben we een flesje gekocht want we willen tenslotte allemaal wel een beetje Brad Pitt zijn. Omdat de temperatuur in Clare Valley eindelijk aangenaam was, hebben we een stukje hardgelopen. De schoenen waren tot nu toe de koffer nog niet uit geweest. Dat viel nog niet mee. Conditie is na een maandje niet rennen weer terug bij af.
Na Clare Valley zijn we naar de Barossa Valley (ook weer bekend van de wijn) gegaan. We kwamen langs Kapunda, waar de oudste kopermijn van Australië is. Daar kun je niet ongemerkt aan voorbij gaan omdat er een standbeeld van 7 meter hoog staat van ‘Map, the miner’. Nog in kerstoutfit toen wij er waren. De dorpjes in de Barossa zijn vaak gesticht door (Lutherse) Duitsers die rond 1850 hierheen kwamen vanwege de religieuze vrijheid. In hun nieuwe land waren ze het kennelijk ook niet altijd eens over de religie want er staan veel verschillende kerken in de kleine dorpjes. De religieuze vrijheid werd optimaal benut, zou je kunnen zeggen. De dorpjes zijn klein maar er zijn wel winkeltjes en restaurants. We verbazen ons soms nog een beetje over wat er allemaal is als je het vergelijkt met de gehuchten in de outback. We rijden ook veel kleinere afstanden nu en we hoeven niet steeds te checken wanneer er weer een keer een benzinepomp is. Uiteraard is de benzine hier ook een stuk goedkoper dan in de afgelegen gebieden waar we eerst waren. Een ander verschil is dat hier geen opal benzine verkocht wordt. Dat is geurloze benzine omdat benzine snuiven in sommige plaatsen populair is.

Na twee dagen verlaten we de Barossa Valley weer en rijden we via een paar leuke dorpjes en de mooie Adelaide Hills naar Hindmarsh Island. Onderweg weer wat Australische attracties zoals het grootste hobbelpaard ter wereld, een oude snoep/chocoladefabriek en een kaasmaker. Ook passeerde de eerste etappe van de tour down under voor vrouwen. Een klein peloton met naar verhouding wel erg veel volgwagens. Vrijdagavond hebben we een pinguïn-tour geboekt in Victor Harbor. Onder leiding van een gids zien we er inderdaad een paar. De soort die hier zit is de kleine pinguïn. Ze kunnen niet tegen wit licht, daar worden ze blind van dus foto’s maken mag alleen zonder flits. De volwassen pinguïns zijn de hele dag op zee om te eten en eten te verzamelen en komen na zonsondergang aan land om de jonkies te voeren. De gids weet de plekken waar de jonkies zitten dus daar moeten we zijn en dan maar hopen dat ze tevoorschijn komen en dat de ouders ze komen voeren. Er schijnen namelijk ouders te zijn die dat niet elke dag doen. Gelukkig toen wij er waren wel en het is grappig om de beestjes voorbij te zien waggelen.
Zaterdag hebben we een boottocht gemaakt door het Coorong National Park. Het bijzondere van dit park is dat de rivier de Murray na 2500 km hier in de oceaan uitkomt. Er zijn sluizen om zout en zoet water te scheiden, anders heeft South Australia niet voldoende drinkwater en er zitten veel vogels, waaronder zwarte zwanen en Australische pelikanen (grootste ter wereld). Vroeger zaten hier ook veel eenden maar daar zijn ze nogal fanatiek op gaan jagen. Het liep zo goed dat er een heel bedrijf voor opgericht werd. Maar na twee jaar waren de eenden op. Dus toch niet zo’n slimme investering. Pelikanen waren er nog volop En die spelen ook de hoofdrol in de film “storm boy” die volgende week uitkomt. Het is een verfilming van een kinderboek uit 1964. In 1976 werd het ook al eens verfilmd. Beide films zijn hier opgenomen en we willen de film zeker nog gaan zien. Of hij in Nederland gaat draaien weten we niet.

Morgen zijn we nog een dagje hier en maandag gaan we naar Hahndorf, jawel; een Duits dorpje en daarna naar Adelaide.

• 13 Januari 2019 - 18:39

Nico En Trudy:

Bedankt weer voor de prachtige verhalen!
    Geniet er nog van en hier is het heel regenachtig en koud!
    Wij gaan eind deze maand nog een poosje naar Gambia, ook heerlijk warm daar.
    Veel groeten van ons!

• 14 Januari 2019 - 04:50

Wil Olierook:

Wat een warmte daar, maar goed dat jullie je daar niet door uit veld laten slaan. Veel plezier in het gemoedelijke (vond ik tenminste) Adelaide.

• 23 Januari 2019 - 10:41

Lucienne:

Even een inhaalslag gemaakt met het lezen van al jullie mooie verhalen. Wat een reis! Hier inmiddels het land weer op zn kop door een klein laagje sneeuw ;-). Die temperaturen van jullie gaan we voorlopig niet aantikken hier :-). Have fun en goede reis verder. X Lucienne